شب چله
شب یلدا شب فر و کیان است نشان از سنت ایرانیان است
ایرانیان از قدیم شب چله را که بلند ترین شب سال بوده ودر نتیحه تاریکی وسرما غالب،تا سپیده دمان در کنار هم بیدار می ماندند تا ترانه های همدلی ، دوستی وبا هم یکی شدن را در گوش فرزندانشان زمزمه کنندتا یاد بگیرند که با شیرینی در کنار هم بودن می توان از تلخی روزگار اندکی کاست
یلدا را زاد شب مهر می دانستندو اول دی راروز زایش خورشید-روز غلبه ی روشنایی بر تاریکی، و آن روز را خور روز یا دی گان می نامیدند. در آن روز کوچکترین گناه نا بخشودنی بودو جنگ و خونریزی حتی کشتن حیوان و پرنده ممنوعکه این خود تمرینی بود برای استمرار صلح و دوستی. روز برابری بود و پیشی گرفتن داد بر بیداد. در این روز شاه و گدا یکسان می پوشیدند و می نوشیدند
می گویند این مراسم از ایران به روم رفته و ساتورن نا م گرفته و بعد از مسیحی شدن رومیان با میلاد حضرت عیسی تطبیق داده شده و یلدا یش نامیده اند که واژه ایست سریانیبه معنی میلاد
از زمان ساسانیان این واژه به مذاقمان خوش آمد و ماهم یلدا خطابش کردیم که زایش خورشید و روشنایی را در پی داشت
پس بیا تا" من و تو" قدر یکدیگر بدانیم و باور های خوب نیاکانمان را پاس داشته در کنار هم گرد آییم و در س" ما " شدن را به فرزندانمان بیاموزیم


